ایران علم بزرگترین و کاملترین سایت علمی دانشجویان ایران

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

نویسنده : زارع
تاریخ:چهارشنبه 16 اسفند 1396-12:31 ق.ظ

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

  • بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

    بررسی زیرساختهای مدیریت دانش
    دسته: مدیریت
    بازدید: ۲ بار

    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: ۱۶۹ کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: ۸۹

    در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می شود

    قیمت فایل فقط ۳۳,۰۰۰ تومان

    خرید


    دانلود پایان نامه رشته مدیریت

    بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

    مقدمه

    در مقالات و نوشته های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره ای از راه حل های فناوری تا مجموعه ای از دستورات عملی را در نظر گرفته اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده است (وبر و همکاران، ۲۰۰۲؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، ۲۰۰۱؛ مایر و ریموز، ۲۰۰۳؛ بک‌من، ۱۹۹۸ ).

     داونپورت (۱۹۹۸) مؤلفه های اساسی تشکیل دهنده ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می داند (چانگ منگ یو، ۲۰۰۵). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم گیران کلان، وجود استراتژی دانش-محور در سازمان، ایجاد و توسعه ی فرهنگ دانش محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته است. هول سایل و جاش(۲۰۰۰) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال ۱۹۹۷ انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.

    در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می شود.

    عامل فنی (فناوری اطلاعات)

     جدیدترین تعریف فناوری اطلاعات که تعداد کثیری از علما و دانشمندان نظیر اندولسن  (1999)، کمپل  (1999)، ادواردز  (1999)، گرام (۱۹۹۹)، شوبر  (1999)، ویلدسترم  (1999) و … بر آن اتفاق نظر دارند، چنین بیان شده است:

    “فناوری های اطلاعات شامل محدوده‌ وسیعی از اختراعات و رسانه های ارتباطی است که سیستم های اطلاعاتی و افراد را به یکدیگر مرتبط می کنند و عبارت-اند از: پست الکترونیکی، کنفرانس صوتی، کنفرانس ویدیویی، اینترنت، نرم افزارها، سخت افزارها و مانند آن. سیستم های اطلاعات و فناوری های اطلاعات غالباً در هم پیچیده هستند و معمولاً برای اشاره به همه آنها، اصطلاح فناوری های اطلاعاتی را به کار می برند (تسانگ ، ۲۰۰۲). فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزار قدرتمندی عمل کند و ابزارهایی مؤثر و کارآمد برای همه وجوه مدیریت دانش، شامل تسخیر، اشتراک و کاربرد دانش فراهم آورد. مطالعات اخیر نشان می دهند، سازمان هایی که روی مدیریت دانش سرمایه گذاری می کنند، عموماً برای رسیدن به اهداف خود بر ایجاد زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات تأکید دارند. نظام فناوری اطلاعات با سیستم های اطلاعاتی، فرآیندهای کسب اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات ارتباطی تنگاتنگ دارد.

    سیستم های اطلاعاتی: “سیستم اطلاعات” به سیستمی گفته می شود که برای کاربران یک سازمان، داده یا اطلاعات فراهم کند. گروهی از نویسندگان، سیستم اطلاعات را همانگونه که از نامش پیداست، به عنوان سیستم در نظر گرفته و آن را از دید سیستمی تعریف کرده-اند. آنها معتقدند، سیستم اطلاعات را از نظر فنی می توان به مجموعه ای از اجزای مرتبط با هم تعریف کرد که اطلاعات را به منظور حمایت از تصمیم گیری و کنترل در یک سازمان، جمع آوری، پردازش، ذخیره و توزیع می کنند (لاودن ، ۲۰۰۰). اصولاً سیستم های اطلاعاتی، قلب اکثر سازمان ها را تشکیل می دهند. در سیستم اطلاعات نیز مانند هر سیستمی، سه فعالیت اصلی انجام می گیرد:

    ورودی، داده های خام را از درون سازمان سازمان یا محیط بیرون جمع آوری می کند.

    پردازش، ورودی های خام را به شکل معناداری تبدیل می کند.

    خروجی، اطلاعات پردازش شده را به افراد ارائه می دهد.

    در سیستم اطلاعاتی، بازخورد، بسیار ضروری است. بازخورد، اطلاعات را به افراد مناسب در سازمان برمی‌گرداند تا بتوانند، مرحله ورودی را ارزیابی یا تصحیح کنند.

    مدیریت فناوری اطلاعات:

    در سال های اخیر در سراسر دنیا هزینه های فناوری اطلاعات در سازمان ها، اعم از کوچک یا بزرگ، خدماتی یا تولیدی، انتفاعی یا غیرانتفاعی، افزایش یافته است. هزینه های خودکارسازی دفتری و خودکارسازی تولید که شامل رایانه ها، بسته-های کاربردی، توسعه نرم افزارها مطابق با نیاز، ارتباطات، شبکه های رایانه ای و اینترنت است، سرمایه گذاری محسوب می شود و معمولاً به منظور توسعه اثربخشی، افزایش بازدهی، تگهداری و ارتقای جایگاه رقابتی سازمان صورت می گیرند. متأسفانه، سرمایه‌گذاری ها و فناوری اطلاعات همواره نتایج مورد انتظار را به بار نمی آورند. این واقعیت به همراه گام های سریع تغییر در منسوخ شدن فناوری اطلاعات در ابعاد سخت افزار و سکوهای نرم-افزاری، مدیران سازمان ها را وادار می کند تا برنامه ریزی بلندمدت در مدیریت فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار دهند (قندهی ، ۲۰۰۴). مدیریت فناوری اطلاعات به معنی توانایی مدیریت برای کنترل، نگهداری و استفاده بهینه از هر کدام از سه جزء بالاست. این کار معمولاً به کمک مهندسین نرم افزار صورت می پذیرد.

    فرایندهای کسب اطلاعات: داده ها مجموعه ای از واقعیت های مجزا درباره اتفاقات و حوادث هستند. تمام ارگان ها به داده ها احتیاج دارند و برخی صنایع به آن عمیقاً وابسته اند. حفظ و ضبط مدیریت داده ها، لازمه موفقیت آنهاست. داده فقط می گوید، چه اتفاقی افتاده است و هیچ قضاوت یا توضیحی ارائه نمی‌کند. اما اطلاعات، پیغام هایی معمولاً به صورت یک مدرک کاغذی و یا صوتی و تصویری هستند، بر خلاف داده، اطلاعات معنی دارد و در واقع، این داده است که به اطلاعات تبدیل می شود، وقتی که معنی و مفهوم‌دار شود. دانش مخلوطی از تجارب، کمیت ها و اطلاعات با رفتاری منظم است که قالبی برای ارزیابی و یکپارچه کردن و هماهنگ سازی تجارب و اطلاعات ایجاد می کند. دانش یک گام از اطلاعات جلوتر است. به طور قطع، داده ها چه خواسته و چه ناخواسته، در اطراف ما وجود دارند. هنر مدیریت آن است که داده‌های مورد نیاز را با مفهوم-دار کردن، به اطلاعات تبدیل کند. فرآیندهای کسب اطلاعات نیز همانند فرایندهای کسب دانش عبارتند از: در اختیار گرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم.

    فهرست مطالب

    ۲-۱-مقدمه۱۰

    ۲-۲- مدیریت دانش۱۰

    ۲-۴-مدیریت دانش چیست؟۲۶

    ۲-۴-۱-انتقادات وارد بر مدیریت دانش۲۷

    ۲-۴-۲- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش۲۹

    ۲-۴-۳- تکامل مدیریت دانش۳۱

    ۲-۴-۴- ظهور مدیریت دانش۳۲

    ۲-۴-۵-فرآیند تکامل مدیریت دانش۳۳

    ۲-۴-۶-چرخه مدیریت دانش۳۷

    ۲-۴-۶-۱-تولید دانش۳۷

    ۲-۴-۶-۲-جمع‏آوری دانش۴۲

    ۲-۴-۶-۳- الگوبرداری۴۴

    ۲-۴-۶-۴- دسته‏بندی دانش۴۶

    ۲-۴-۶-۵- ذخیره دانش۴۶

    ۲-۴-۶-۶- انتشار دانش۵۰

    ۲-۴-۶-۷- بکارگیری دانش۵۴

    ۲-۴-۶-۸- یکپارچگی دانش۵۴

    ۲-۶- زیرساخت‌های مدیریت دانش۷۷

    ۲-۶-۱-عامل فنی (فناوری اطلاعات)۷۸

    ۲-۶-۲- عامل فرهنگ سازمانی۸۰

    ۲-۶-۳- حمایت مدیریت۸۲

    ۲-۶-۴-حس تعلق سازمانی۸۳

    ۲-۶-۵- مشارکت در تصمیم گیری۸۳

    ۲-۶-۶- عامل مدیریتی۸۳

    ۲-۶-۷- فناوری‌های مدیریت دانش۸۴

    ۲-۶-۸- مدیریت محتوا۸۵

    ۲-۶-۹- طبقه بندی دانش۸۷

    ۲-۶-۱۰- گروه افزار۸۷

    ۲-۶-۱۱- گروه های تسهیم تجربه آن لاین۸۹

    ۲-۶-۱۲- پورتال های سازمانی۹۰

    ۲-۶-۱۳- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای)۹۲

    ۲-۶-۱۴- یادگیری الکترونیک۹۳

    ۲-۶-۱۵- داستان گویی و حکایات۹۴

    ۲-۶-۱۶- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش۹۴

    ۲-۶-۱۷- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده۹۵

    ۲-۶-۱۸- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش۹۶

    ۲-۶-۱۸- سیستم‌های خبره۹۸

    منابع و ماخذ

    قیمت فایل فقط ۳۳,۰۰۰ تومان

    خرید

    برچسب ها : بررسی زیرساختهای مدیریت دانش , ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش , مبانی زیر ساخت مدیریت دانش , زیرساختهای مدیریت دانش , پایان نامه مدیریت دانش , پایان نامه مدیریت دانش doc , دانلود پایان نامه مدیریت دانش , فناوری‌های مدیریت دانش , پایان نامه زیرساختهای مدیریت دانش , پایان نامه مبانی زیر ساخت مدیریت دانش

    Let’s

    آخرین محصولات فروشگاه فایل

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo